Mayday: 20 jaar geleden zonk de Herald of Free Enterprise

Akelig was het voor mijn eerste bootreis. 20 jaar geleden stak ik met mijn ouders het Kanaal over; een week na de scheepsramp van de Herald of Free Enterprise. We konden met een krant voor amper 100 BEF per persoon of familie de overtocht maken van Zeebrugge naar Dover; een aanbod dat mijn ouders leuk vonden als daguitstap. Bij het buitenvaren van Zeebrugge, zagen we de zijkant van de Britse veerboot liggen. Dat maakte indruk.

Net zoals bij 9/11 zo veel jaar later, herinner ik het me nog goed waar ik was toen ik hoorde van de ramp net buiten de haven van Zeebrugge. Wij zaten in de lagere klas (het 6de) naar een extra nieuwsuitzending te kijken over het kapseizen van de Herald of Free Enterprise (van de rederij Townsend Thoresen). Het schip kantelde in anderhalve minuut omdat de achterste deuren nog open stonden en er een grote hoeveelheid water binnenkwam. Aangezien het nog maar net de haven had verlaten, waren er nog mensen op weg van het wagenruim naar het dek. 193 of 1/3 van de passagiers lieten het leven in het ijskoude noordzeewater; vooral Britten stierven. Slachtoffers werden overgevlogen naar veel Vlaamse ziekenhuizen. Het Brugse OCMW-ziekenhuis Sint-Jan werd “overspoeld.”  Maar het rampenplan werkte.

 

Vanavond is de scheepsramp een item in Koppen (op één).

Waar was jij?

15 Reacties op “Mayday: 20 jaar geleden zonk de Herald of Free Enterprise

  1. Ik denk dat ik toen thuis televisie aan ‘t kijken was. Eén ding is zeker: de ramp met de Herald of Free Enterprise heeft mij dagen aan het televisietoestel gekluisterd en kan ik mij de vele uren beeldmateriaal na 20 jaar nog fris voor de geest halen. Moet verschrikkelijk geweest zijn om van het ene moment op het andere van een veilige, warme en verlichte zitruimte plots ondersteboven in een donkere en onderkoelde ruimte terecht te komen. Na zovele jaren toch graag nog eens alle reddingswerkers van toen hartelijk feliciteren voor hun niet aflatende inspanningen om zoveel mogelijk slachtoffers te redden. Toen scoorden wij internationaal zeer hoog!

  2. Het lijkt voor mij nog steeds als gisteren, hoewel ik slechts 10 jaar was, toen het gebeurde. Ik meen mij nog vaag te herinneren dat we bij ons thuis zelfs nog de ambulances en helicopter konden horen. Er was geen plaats genoeg in de ziekenhuizen. We wisten dat het erg was.
    Ik denk toch vooral aan de mensen die daar omgekomen zijn en ook de families en overlevenden die met een groot litteken lopen voor de rest van hun leven.

  3. ironisch genoeg zat ik in het clubhuis van de brandweer van brugge (mijn oom is bij de brandweer) Herinner me dus heel goed dat opeens het clubhuis leeg was. Iedereen die van wacht was, maar ook al de rest gingen er meteen naar toe. Mijn papa heeft alles ook van heel dichtbij meegemaakt, moest bvb voor logistieke ondersteuning zorgen en voor tafels zorgen waar de lijken werden opgelgd. Volgens hem was het een afschuwelijk zicht.

  4. Ik was hoogzwanger. De zwangerschap begon te wegen, en dus viel ik zowat elke avond in slaap voor de televisie. De bijna-papa wekte mij plots nogal geagiteerd met de woorden “Carientje, nu moet je toch écht eens kijken, er is iets vreselijks gebeurd”. Wég zwangerschapsvermoeidheid. Ik zag beelden van zwarte onderstroomde ruimten, hoorde paniek, zag lijken drijven, hoorde de wanhoop in de stem van de verslaggeving… En daar zat ik, die avond laat, veilig in mijn zetel, op de vooravond van wat het grootste avontuur in mijn leven zou worden : ik zou leven baren, maar op amper enkele kilometers van mijn huis waren levens brutaal afgebroken…

  5. carine,
    heel mooi geschreven!

  6. Dear Mr. Bockstaele, I am sorry but I don’t speak Dutch. I would like to use your first picture of the Herald of Free Enterprises in one of my lessons with Air Traffic Controllers, in a powerpoint presentation and also in a handout. Is that okay with you? If you, please let me know because then I won’t use it.
    Thanks a lot, Nanda

  7. Hello Nanda

    Yes, you can use the pictures on my website.

    regards

  8. Hello,
    I would like to use your photo’s of the Herald of free enterprise for part of a TV broadcast.
    Will this be possible?
    Rick Brock

  9. Ik weet nog precies wat ik deed, ik zat op mijn kamer, 20 jaar oud, in Vlissingen n……. luisterde naar mijn scanner. Ik hoorde het mayday relay….. en dat de redeboten gingen helpen, de sleepboten die op de rede lagen alles. Ik weet nog dat ik naar beneden ging naar mijn vader en tegen hem zei dat er echt iets gebeurt moest zijn. Later kregen we te horen van de ramp

  10. ik was die avond in Zeebrugge,daar ik trucker ben,was ik op de kaaien zelf,van de nu hetende nsf & p & o ferries.ik heb al de hulpdiensten zien aankomen,en op dit moment was er nog niemand van bewust dat er in feite zo’n een ramp aan de gang was!
    na een half uur begon men reeds overlevenden aan wal te brengen,met de heli uit Koksijde!!
    mijn hoed af wat die redders allemaal gedaan hadden!!

  11. ik was nog niet geboren toen de ramp gebeurde. ben al van kleins af gefacineerd door grote schepen toen ik voor het eerst de film titanic zag en ook over deze ramp hoorde.
    ik heb de foto’s en beelden gezien en vond het verschrikkelijk.
    ik heb eens de overtocht gemaakt naar engeland en op een bepaald moment zat ik in de lift op het schip en kwamen we vast te zitten om dat er iets mis mee was. achteraf bedacht ik hoe erg het moet zijn als je nu echt in een situatie zou ziten dat het schip aan het zinken is en je zou moeten vechten voor uw leven. terwijl ik al in paniek was toen onze lift bleef hangen, wat moeten echte slachtoffers dan voelen?
    ik vond het ook zo angstaanjaagend te moeten horen dat er zoveel mensen zijn gestorven en terwijl ze nog zo dicht bij de kust waren. dan ga je toch wel eens nadenken.
    we mogen hopen dat wij nooit in zo’n situatie zouden terecht komen.
    geloof mij vrij dat als ik een of andere god zou kunnen zijn met sterke krachten zou ik zo’n gebeurtenissen niet toelaten. ze zouden nooit gebeurd zijn. niet voor een schip!! en zeker niet voor de slachtoffers!!

    met veel respect en medeleven voor alle slachtoffers en de herald of free enterprise.

    lotte.

  12. Ik was nog niet geboren maar mijn vader heeft de ramp meegemaakt hij was aant het werk op de boot wat hij deed weet ik nu weer niet.
    Hij was bij 1 van de laatste mensen die gered werden hij liet iedereen voor
    mijn moeder was toen thuis en was zwanger van mijn broer en is zo snel als ze maar kon van heist naar zeebrugge gegaan toen ze het nieuws vernam.
    ze heeft veel doden gezien zegt ze. ze zei dat ze allemaal in een sporthal werden opgeborgen(of het klopt weet ik niet) mijn vader is er GELUKKIG me wat schrammen afgekomen :) Maar is wel zijn 2 beste vrienden kwijt…

  13. Als koerier had ik een ticket voor die boot..
    Gelukkig kwam ik er bij Anwerpen achter dat mijn paspoort nog op kantoor lag en heb ik zo deze boot gemist…

  14. Een kameraad van mij was er als een van de eerste ter plaatse (gelijktijdig met de Sea King) Hij was marineduiker en heeft het wrak betreden om er de overlevenden uit te halen. Hij heeft er veel wrede dingen gezien en wist niet wie hij er eerst moest uithalen. Dode kinderen,mannen en vrouwen. door deze ramp is hij gestopt bij de marine, aangezien er toen nog geen begeleiding was…

  15. Veel weet ik er niet meer van want ik was pas 3 jaar , maar mijn papa heeft dit schip geborgen , en geloof mij de verhalen achteraf waren immens want er zaten nog steeds veel lijken in het schip zo ook kadavers van beesten . De foto’s die hier liggen spreken boekdelen ….. zucht .

Geef een reactie

