United 93 zien vliegen met aan boord Da Vinci en zijn parfum

Donderdagavond zijn Stefaan, Kurt en ik naar de Kinepolis geweest. Het was al een hele tijd geleden dat ik er was geweest. Aangezien het toch maar somber weer was, leek het ons een goed idee om eens een filmpje te gaan bekijken. Amaai, die bioscoop is nog altijd een succesverhaal; zo véél volk. We waren van plan om naar ‘United 93’ te gaan, een film over één van de vliegtuigen die crashte op 9/11/2001. Ja, binnenkort is het al vijf jaar geleden. Toen we er om 19.30 u aankwamen, was de zaal al vol. Dus een alternatief zoeken. We hadden alle drie ‘the Da Vinci Code’ nog niet gezien, dus daar naar toe. Toen we in de zaal binnenkwamen, was de film net begonnen en moesten we dus plaats zoeken in de eerste rijen voor het doek. Ik zit daar niet graag, want doordat men zo dicht bij dat grote scherm zit, krijg ik hoofdpijn.

the-da-vinci-code.jpg audrey-tautou.jpg De film, met o.a. Tom Hanks en Audrey Tautou (Amélie Poulain) is mooi qua beelden en muziek. Het verhaal zit goed in elkaar, maar als het bedoeling is om een nieuwe blik op de geschiedenis te geven, geloof ik er niets van. Een aanrader? Ja, als je graag films ziet in het genre van James Bond en Mission Impossible.

united-93.jpg Maar we hadden onze zinnen op een andere film gezet. Toen ‘the Da Vinci Code’ gedaan was, hadden Kurt en ik nog zin om ‘United 93’ tijdens de voorstelling van 22.30 u te gaan bekijken. Dus na niet te lang twijfelen, gingen we voor een tweede film; nu dat we eens in de bioscoop zijn geraakt. Deze keer was er voldoende plaats, waardoor we comfortabeler zaten. ‘United 93’ is een drukke film, maar het wordt wel heel realistisch weergegeven. Aangezien ik een ex-steward ben, kan ik bevestigen dat het leven dat in het vliegtuig wordt getoond, klopt. Er zit ook een portie emotie in de film; bijvoorbeeld wanneer passagiers bellen naar hun familieleden om afscheid te nemen. De film eindigt met…

das-parfum.jpg Na ‘United 93’ te zien, had ik weer een andere film om naar uit te kijken. Tijdens de promotiefilmpjes voor de hoofdfilm zag ik dat één van mijn lievelingsboeken is verfilmd: het Parfum van Patrick Süskind. De film is binnenkort bij ons te zien. De trailerteaser die ze nu al tonen, voorspelt een spannende film. Heb je het boek nog niet gelezen? Doen! Hij staat ook op mijn literatuurlijst voor mijn leerlingen; bij hen wordt het boek niet vaak gekozen omdat het in een andere tijd afspeelt en dat is niet populair, maar daar zal door de film ongetwijfeld verandering in komen. 

4 Reacties op “United 93 zien vliegen met aan boord Da Vinci en zijn parfum

  1. Ik wist niet dat wij dezelfde smaak van boeken hebben. Ik wil best meegaan als je de film ‘parfum’ gaat bekijken. Hiermee heb ik mij dan maar weer eens zelf uitgenodigd!

  2. Ik wil ook mee! Ongelofelijk boek hé? Ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben! Vooral dan..de (gruwelijke maar fantastisch gevonden) ontknoping. Bijna niet te verfilmen. But who knows??

    We kunnen er misschien een campagneactie van maken? Sp.a Gent goes parfum!:-)

    Els

  3. Ik ben niet echt een boekenlezer, maar Het Parfum was een boek dat mij echt van begin tot eind heeft vastgehouden. Gelukkig is het lezen van het boek al een hele tijd geleden, zodat ik met een frisse geest naar de film kan kijken. Ik hoop dat de discussie weer niet losbarst van ‘wat was nu het beste, het boek of de film’. Ik wil dat ze allebei boeien!

    Wat mij betreft: organiseer maar die filmavond! We zien het wel op je blog.

    PS: Sorry dat ik niet over United 93 of The Da Vinci Code babbel, maar die films zal ik wel snel vergeten denk ik. Audrey Tautou blijft m’n Amélie Poulain and that’s it. Run Forrest!

  4. Ik heb het boek 10 jaar geleden gelezen en weet nog dat dat toen heel veel indruk op me had gemaakt. Uiteraard wil ik de film zien!!
    Kan iemand mij vertellen wanneer deze in de bioscoop komt?

Geef een reactie

