de nieuwe brandweerkazerne

Vanmorgen ging ik naar de zondagsmarkt op het Van Beverenplein. Ik reed de Bloemekenswijk binnen, en plots dacht ik eraan dichtbij de nieuwe brandweerkazerne te zijn. Dus ik stelde mijn marktbezoek even uit en ik ging eens kijken in de Roggestraat hoe het vlot met de bouw van de kazerne.

brandweerkazerne-gent-1.jpg  brandweerkazerne-gent-2.jpg  brandweerkazerne-gent-3.jpg  brandweerkazerne-gent-5.jpg  brandweerkazerne-gent-4.jpg

Eenmaal je er naast staat, valt het op dat de kazerne groot is; (eigenlijk is kazerne een te militaristisch woord voor dit gebouw). Uiteraard nam ik een aantal foto’s. In september zal al een stuk van de kazerne geopend worden. Ik hoor het sommigen al zeggen; “Tja, het zijn verkiezingen en ze gaan weer eens een opening doen.” Dat klopt; maar de brandweerkazerne is wel tijdens de voorbije legislatuur gerealiseerd, dus is het normaal dat ze door die bestuurders wordt geopend. Bovendien valt de brandweer onder de bevoegdheid van de burgemeester; aangezien Frank Beke op 2 januari stopt, vind ik het heel goed dat hij nog de nieuwe kazerne kan openen.

Na deze nieuwe hoofdkazerne, moet er volgens mij ook werk worden gemaakt van de andere kazernes in Gent. De brandweerkazerne van Gentbrugge bijvoorbeeld moet dringend verbouwd worden. Misschien is een nieuwbouw ook de beste keuze.

Onze brandweermannen moeten tijdens de komende bestuursperiode minder “onder vuur” liggen; zo’n nieuwe kazerne zal hen zeker deugd doen. Bovendien heeft Gent met deze site er een nieuwe stadsontwikkeling bij, die voor de plaatselijke handelaars ook goed zal zijn. Het uitzicht van de buurtbewoners is zeker verbeterd. Naast de kazerne, op de oude terreinen van de Filature Nouvelle Orléans, komt er ook nog een park.    

Geef een reactie

