leraren worden massaal opgeroepen om te gaan tellen

Ik vertel geen leugen als ik al zeker 20 collega’s uit het onderwijs heb horen zeggen, dat ze op 8 oktober moeten gaan tellen in een stemopnemingsbureau. Jonge collega’s, oudere collega’s, allemaal hebben ze het roze oproepingskaartje in de bus gekregen. Onderwijsmensen en ook advocaten zijn enorm in trek. Bij sommige collega’s moeten beide partners gaan; wat natuurlijk niet eenvoudig is als je kleine kinderen hebt. Ook als je er als ouder alleen voor staat, want je bent toch een aantal uren weg van huis. Als alles opnieuw moet geteld worden, wordt het zelfs een heel lange avond. Vaak gaat men tegen de zin; voor de vergoeding moet men het ook zeker niet doen; maar het is onze burgerplicht. En het is héél fijn om in een democratie te leven, vandaar dat we er dit graag bijnemen. Toch?

Natuurlijk ben ik ook weer van de partij -letterlijk en figuurlijk-. Ik heb het gevraagd; kandidaat op de lijst zijn en tegelijkertijd de stemmen tellen, mag gecombineerd worden. Ik zal wel zien of ik nu effectief op 8 oktober moet gaan. Als ik word opgeroepen, spreekt het voor zich dat ik niet de stemmen van sp.a-spirit zal tellen. Het wordt vervolgd… en spannend.

5 Reacties op “leraren worden massaal opgeroepen om te gaan tellen

  1. Ambtenaren worden natuurlijk ook massaal opgeroepen om “te gaan zitten”. Ik ook! De eerste keer! Ik had het graag gedaan maar mij werd gezegd dat het niet mag… Ik heb dus een brief geschreven dat het moeilijk zal te combineren zijn met mijn kandidatuur maar… dat ik de volgende keer graag wil helpen!

    Art. 13 Gemeentekieswet stelt: “Elk stembureau of het enig stembureau bedoeld bij artikel 8 bestaat uit een voorzitter, eventueel een plaatsvervangende voorzitter, vier bijzitters, vier plaatsvervangende bijzitters en een secretaris. Kandidaten mogen er geen deel van uitmaken.”

  2. burgerplicht, burgerplicht, mijn voeten. Ik ken zoveel mensen die dit wel eens graag zouden willen doen, maar toch worden elke keer dezelfde mensen opgeroepen. Het is dan niet te verwonderen dat we tegen onze zin gaan!

  3. Architecten moeten zich blijkbaar ook opofferen in functie van de democratie! Om 7:30u zal ik het stemlokaal binnen stappen in een knalrood T-shirt…gewoon rood, bedoel ik niets mee hoor, neenee 🙂 De eerste keer …hopelijk niet het begin van een jarenlange traditie. Ik slaap nogal graag op zondagochtend.

  4. Veel plezier met het vervullen van jullie burgerplicht. Ik zal mij nog eens omdraaien… 🙂

  5. Nochtans staat er op mijn oproepingsbrief om te zetelen als voorzitter dat kandidaten geen deel mogen uitmaken van het telbureau. Volgens mij kan je dus alleen helpen tellen als je je opgeeft als getuige.
    En Jurgen, geheel terzijde, een oudgediende wist me te zeggen dat gaan tellen als getuige een enorm goed middel is tegen de stress. Ik weet het nog zo niet, meestal ben ik ook erg nieuwsgierig naar de allereerste uitslagen uit héél het land. Deze keer nog meer, en niet alleen omdat ik kandidaat ben. Het leven en beleven van een campagne is zo intensief dat je op een heel andere manier de resultaten afwacht.

Geef een reactie

