5 oktober = dag van de leerkracht

Aan alle (Gentse) collega’s-leraren wens ik vandaag een dikke proficiat met jullie dag; de dag van de leerkracht.

Hoewel ik er vandaag niets van gemerkt heb op school, vind ik het toch wijs om zo’n dag te hebben.

Vaak worden de leraren gezien als werknemers met minder werk dan anderen, met veel vakantie en met een mooie wedde. Ons loon is goed en we hebben veel vakantie, maar wees gerust, wij hebben veel werk buiten de schooluren. Je moet bv. maar eens leraar Nederlands zijn, zoals ik. Als ik aan mijn leerlingen vraag om een leesverslag te maken, dan heb ik toch wel 10′ nodig om elk mapje te corrigeren. 10′ maal 60 leerlingen; dat is toch behoorlijk wat extra tijd naast de 20-28 lesuren per week. Bovendien lesgeven aan 20 pubers brengt vaak heel wat stress met zich mee.

Dus collega’s, een lerarendag verdienen wij. Neem vanavond maar een warm bad met een lekker glas wijn, zonder corrigeerwerk. Bovendien moeten veel van ons zondag werken bij het tellen van de stemmen. Bedankt daarvoor!

3 Reacties op “5 oktober = dag van de leerkracht

  1. Ik was dan blijkbaar bij de gelukkigen…kwam vandaag op school aan en in het lokaaltje (het aquarium noemen wij het) waar wij de aanwezigheidslijst tekenen stond een grote mand met allerlei lekkers. Er lag een kaartje bij met daarop enkele woorden van dank. Milde schenker en afzender: onze directie.
    Doet toch wel plezier.
    Wat onze job betreft: het zal wel in de menselijke aard liggen om het werk van de andere altijd beter, leuker, makkelijker..te vinden.

    En voor zondag: we zullen er een “lap” op geven!!!

  2. Van hieruit ook nog een mandje vol waardering, als mama van 2 apprecieer ik elke leerkracht die zich met hart en ziel inzet enorm!

  3. Ook wij zijn op onze school gevierd door de directeur en het oudercomité. Zelfs van een paar kinderen van mijn klas kreeg ik een lieve attentie.
    Maar daarvoor doen we het niet hoor! Ik ga nog altijd met veel plezier naar school!
    Wel een nadeel,( voor sommigen misschien een voordeel) het verplicht gaan tellen deze namiddag. Maar ja, dit nemen we er dan bij.

Geef een reactie

