Volkswagen Vorst is een sociale ramp

logo-vw.gif Het is miserie. Het zal je maar overkomen je job -die je graag doet- kwijt raken. Soms verliest een heel gezin hun job op één dag. Ik hoorde dat nog van ex-collega’s van mij bij Sabena. Helaas verliezen er elke dag mensen hun job; gelukkig vinden er ook elke dag een job. 4.000 man personeel; dat is 50 keer het personeelsbestand van onze school en meer dan twee keer zo veel als het aantal OCMW-werknemers in Gent.

Gelukkig leven er nu veel Belgen mee met de arbeiders van VW Vorst; het is een signaal en medeleven doet deugd, maar helaas kan je er geen boterham mee kopen. Onze provincie wordt in deze thriller zwaar getroffen.

Ikzelf rijd met een Golf. Ik ben tevreden van die VW. Mocht ik een nieuwe auto kopen, zou ik weer overwegen om een Golf te kopen. Door deze situatie verandert dit misschien. Er geen kopen is een signaal, maar wie ben ik? Maar aan de andere kant zou dit idee niet goed zijn voor de vele verkopers en technici die door Volkswagen aan de slag kunnen blijven.

Hopelijk worden de vele VW-werknemers goed sociaal begeleid en vinden er veel een andere job: bv. bij onze Volvo, de Colruyt, de NMBS, de bouwsector, …

Hoeveel Gentenaars verliezen hierbij hun job rechtstreeks of onrechtstreeks?

Een Reactie op “Volkswagen Vorst is een sociale ramp

  1. Een kleine schatting door allerlei organisaties leerde ons dat het aantal ontslagen bij VW zelf met 2 tot 3 zal moeten vermenigvuldigd worden om de totale ontslagen te hebben, toeleveringsbedrijven inclusief. Zoals iemand mij al fijntjes wist te vertellen, komt dit op gemiddeld 10.000 ontslagen: een gezin telt 4 leden, waardoor er dus 40.000 mensen op de rand van de armoede staan. Dit is een provinciestadje zoals er velen rond Gent zijn. Er zullen dus zéker mensen uit Gent bij al deze mensen bijzitten…
    Een kleine afvaardiging van animo StuGent is trouwens naar de VW-solidariteitsbetoging geweest (foto’s online), en wie het nog zou lezen: vanavond komt op onze open ledenvergadering dr. Dries Lesage (UGent vakgroep politieke wetenschappen) een uur spreken over de ruimere context van het sociaal débacle van VW Vorst. Aanvang: 20u. Komen zou ik zo zeggen 😉

Geef een reactie

