vervelende steken in en rond het Scheldeoord

Bewoners van de wijk Scheldeoord (Gent oost) worden sinds een week geplaagd door insecten.
Professor Johan Mertens van de Universiteit Gent (Faculteit Wetenschappen) onderzocht deze insecten, die slechts enkele millimeter groot zijn.  Het blijkt om een variant van de gewone mug te gaan, van het geslacht Simulium.

Deze simulium-mugjes zijn niet gevaarlijk voor de volksgezondheid. De larven van deze mugjes leven vooral in het water of in rottend plantenmateriaal; dus in de Schelde vol slib die al jaren tot discussies leidt.

Rond deze Schelde vol slijk is er al veel blabla verteld; gelukkig ook al interessante analyses en plannen meegedeeld. O.a. schepen Balthazar, heeft nog als gemeenteraadslid inspanningen ondernomen. Toen Vera Dua er op 20 meter afstand van woonde, heeft ze achteraf als Vlaams minister (want het is een Vlaamse bevoegdheid) ook geen oplossing voor kunnen bieden.

De buurtbewoners willen zichtbare veranderingen. Ik woon er al sinds mijn geboorte. De dag dat ik er als politicus iets zal kunnen aan doen; zal ik ten eerste zelf bijzonder trots zijn, maar ten tweede zal de buurt mij bijzonder dankbaar zijn. Het spreekt voor zich dat deze problematiek van mij bijzonder veel aandacht krijgt, maar jammer genoeg kan ik er -voorlopig- niets aan doen; en dat is helaas een zin die de bewoners al veel te veel hebben gehoord. Toen ik politiek actief werd, zeiden mij ouders als één van de eerste reacties: “Probeer iets aan die Schelde te doen”.

Om terug te komen op het onderwerp: de insectenplaag duurt in totaal ongeveer drie weken. Er is geenszins verband met de hondentoiletten. De meeste mensen hebben er weinig last van, maar bij gevoelige personen kunnen de beten van de mugjes heel wat jeuk veroorzaken. En wat raad je? Ik heb er al last van gehad.

De raad voor gevoelige personen: insmeren met een insectenwerend middel op basis van DEET (diethyl-meta-toluamide) bij het buitengaan. Bij beten: een middel voor verzorging na insectenbeten aanbrengen. De apotheker kan je daarover nader adviseren. Indien nodig een arts raadplegen.

bron: gent.be

5 Reacties op “vervelende steken in en rond het Scheldeoord

  1. Bij deze: niet alleen jullie kant van het water heeft er last van! Ook hier in gentbrugge hebben we het zitten! Al een ganse week, laat ik overdag het antimuggenspul in het stopcontact zitten, en toch komen de kinderen elke morgen wakker met extra beten! Zal eens een foto nemen als ze straks thuis zijn! Blijkbaar zijn die beestjes niet gevoelig voor het gewone antimuggenspul! Dank je voor de verklaring van mijn mysterie deze week!

  2. Deze mugjes hebben mij ook goed liggen gehad. Mijn armen en benen staan er vol van. Ondertussen zijn dat natuurlijk allemaal wondjes… Bedankt voor de uitleg!

  3. Jurgen! Wanneer schrijf je nog eens iets!

  4. amai, idd in Gentbrugge ook een plaag. Vooral als je ’s avonds buitenkomt slagen ze toe. Een hevige prik en weinig te zien. Bij mij pas na een paar dagen een bobbel die begint te ontsteken en enorm jeuken. Tja, enorm jeuken met gevolg allemaal wondjes. Die meer en meer ontsteken. Hopelijk zijn die vieze beestjes rap weg.

  5. en ze blijven ons maar lastig vallen! Na 1 nacht thuis slapen, staan de kinderen weer vol met de beten!!! echt niet normaal! En antimuggenspul werkt niet!!!

Geef een reactie

